Nieuws

Cabinekraan-200x200px

Cabine installaties voor grote vrachtwagen producent.

 

Bijlsma hijs en heftechniek heeft de opdracht gekregen een 5 tal cabine handeling installaties te leveren voor één van werelds grootste vrachtwagen producenten. De installatie pakt de cabines op en zet ze op de chassis waar de montage verder plaatsvindt.
 

Het hele proces gebeurt in lijn, dus dat betekend dat de uptime van de installatie erg hoog moet zijn, immers als de installatie niet werkt staat de lijn stil. Er waren veel kritieke punten binnen het project waar Bijlsma met oplossingen moest komen.
Het meest bijzondere van deze installatie is dat mensen onder de last werken. Regel 1 in de hijs en hef wereld is dat je nooit onder de last mag werken! Dit was dan ook een uitdaging binnen het project. De zogenaamde fail safe technologie speelt hier dan ook een belangrijke rol. Fail safe wil zeggen dat bij het falen van een systeem er geen gevaarlijke situatie ontstaat. Dit betekent in de praktijk dat er veel in redundant wordt uitgevoerd. Zowel besturingstechnisch als mechanisch. Neem bijvoorbeeld het lierwerk dat is uitgerust met extra beveiligingen van de remmen en extra dikke hijskabels die dubbel zijn uitgevoerd. Als de één knapt hangt de cabine in de andere kabel. Voor onze engineers was de uitdaging: stel er knapt een hijskabel, hoe zorg je er dan voor dat de cabine ook niet een klein beetje zakt alvorens de andere kabel hem opvangt.
 

 

Nog een belangrijk item was dat de installatie met de cabine aanvoerlijn en de lijn zelf moet communiceren. Ook hier geldt voor dat de uptime van deze communicatie erg hoog moet zijn. Deze communicatie gebeurt draadloos. Hierbij heeft Bijlsma gekozen voor de inzet van het zogenaamde Air Coax systeem. Dit systeem is wel draadloos maar heel geconcentreerd. Invloeden vanaf buiten zijn er dan ook niet, wat bijvoorbeeld bij een router wel voor kan komen.
 
Omdat de installatie bestaat uit veel bewegende delen die worden aangestuurd door motoren en lineaire actuators was de besturing een punt dat veel tijd en energie heeft genomen. Daarbij komt dat de mensen aan de lijn ook opgeleid moesten worden want de impact op de werkprocedures was groot.
 
Al met al heeft Bijlsma de eerste 2 installaties met succes in het buitenland gemonteerd en geïnstalleerd en met trots kijken we daar dan ook op terug. Nu volgen de drie installaties in Nederland wat wij met veel vertrouwen tegemoet zien.